Background Image
Previous Page  9 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 36 Next Page
Page Background

9

®

ČTENÍ A PSANÍ S KARTAMI

Sadu DIDA můžeme rovněž velmi

efektivně využít i pro nácvik čtení a psaní v cizím jazyce

. Už od

prvního kontaktu s kompletní kartou se do podvědomí ukládá psaná podoba slova ve spojení s jeho

zvukovou podobou a významem. Tento proces je užitečný pro učení v jakémkoli věku. Jeho cíleným

využitím můžeme dosáhnout rychlejších a trvalejších výsledků.

Prvotní čtení

je metoda, kdy děti čtou obrázky poskládané do slovních spojení. Pokud necháme

obrázky kompletní i se slovem, vnímají je žáci jako pevné spojení slova a jeho obrazového významu.

Po nějaké době počátečního nácviku můžeme přikročit k

přepisování

– kopírování slov podle karet.

Děti si mohou tvořit

tematický slovníček

s německými výrazy. Tím, že si je pak samy přeloží a napíší

česky, vzniká další paměťový spoj. Tento postup je velmi efektivní i

u starších žáků a dospělých

.

Čtecí skládanky

– cvičení s kartami, které rozvíjí a opakuje větnou tvorbu. Začneme je používat teh-

dy, až budeme mít naučeno dostatečné množství slov.

Na stole, podlaze nebo magnetické tabuli poskládáme karty, určíme větnou konstrukci a děti„čtou“.

Tuto aktivitu můžeme zpočátku využít v kapitole s číslovkami a zvířaty, pro kterou byla na kartách

cíleně zvolena podstatná jména se stejnou koncovkou množného čísla. Dále můžeme použít věty

s přídavným jménem v přísudku.

Později můžeme takové věty i

psát

, když zadanou konstrukci předepíšeme na tabuli jako vzor. Děti

do tohoto vzoru doplňují karty, čímž vytváří nové věty, a píší si je do sešitu. Až děti zvládnou základní

typy konstrukcí, mohou si obrázky skládat do vět samy.

Odstřižená slova

– někteří učitelé dávají přednost začátkům bez tištěné podoby slova u obrázku.

I v takovém případě DIDA karty použijeme plnohodnotně. Jen si odstřihneme slova od obrázků

a uložíme je zvlášť. Barevné rozlišení rámečků nám pomůže karty třídit.

Pak můžeme čtení a psaní odstupňovat a zpestřit dalšími činnostmi. Nejprve tedy

„čteme“ obrázky

.

Poté přiřadí učitel na magnetické tabuli k obrázkům slova – a čteme zase „jen“ obrázky. Dále slova

a obrázky přiřazují děti. Pokud je rozložíme na velkém stole nebo na podlaze, můžeme

hrát pexeso

.

A pomocí dalších aktivit můžeme postupně přejít od čtení k psaní podobně, jak jsme uvedli výše.

S tím rozdílem, že posledním krokem bude

čtení a psaní bez obrázků

, to znamená skládání, čtení

a opisování slov a vět, což je vlastním cílem.

Karty můžeme spolehlivě používat nejen v ústním kurzu, ale i

v pokročilejším stádiu učení

. Velmi

oblíbená činnost je

skládání příběhů

. Učitel vybere skupinky obrázků a žáci vymýšlejí, píší a převy-

právějí jednoduché příběhy, ve kterých musí být využita slova z karet. Je to skvělá příležitost i pro

scénky

.

Každý učitel určitě najde během práce s kartami další zajímavé náměty ke zpestření svých hodin

cizího jazyka, neboť nejen DIDA karty, ale hlavně děti a studenti jsou nekonečnou studnicí inspirace.