9
®
ČTENÍ A PSANÍ S KARTAMI
Sadu DIDA můžeme rovněž velmi
efektivně využít i pro nácvik čtení a psaní v cizím jazyce
. Už od
prvního kontaktu s kompletní kartou se do podvědomí ukládá psaná podoba slova ve spojení s jeho
zvukovou podobou a významem. Tento proces je užitečný pro učení v jakémkoli věku. Jeho cíleným
využitím můžeme dosáhnout rychlejších a trvalejších výsledků.
Prvotní čtení
je metoda, kdy děti čtou obrázky poskládané do slovních spojení. Pokud necháme
obrázky kompletní i se slovem, vnímají je žáci jako pevné spojení slova a jeho obrazového významu.
Po nějaké době počátečního nácviku můžeme přikročit k
přepisování
– kopírování slov podle karet.
Děti si mohou tvořit
tematický slovníček
s německými výrazy. Tím, že si je pak samy přeloží a napíší
česky, vzniká další paměťový spoj. Tento postup je velmi efektivní i
u starších žáků a dospělých
.
Čtecí skládanky
– cvičení s kartami, které rozvíjí a opakuje větnou tvorbu. Začneme je používat teh-
dy, až budeme mít naučeno dostatečné množství slov.
Na stole, podlaze nebo magnetické tabuli poskládáme karty, určíme větnou konstrukci a děti„čtou“.
Tuto aktivitu můžeme zpočátku využít v kapitole s číslovkami a zvířaty, pro kterou byla na kartách
cíleně zvolena podstatná jména se stejnou koncovkou množného čísla. Dále můžeme použít věty
s přídavným jménem v přísudku.
Později můžeme takové věty i
psát
, když zadanou konstrukci předepíšeme na tabuli jako vzor. Děti
do tohoto vzoru doplňují karty, čímž vytváří nové věty, a píší si je do sešitu. Až děti zvládnou základní
typy konstrukcí, mohou si obrázky skládat do vět samy.
Odstřižená slova
– někteří učitelé dávají přednost začátkům bez tištěné podoby slova u obrázku.
I v takovém případě DIDA karty použijeme plnohodnotně. Jen si odstřihneme slova od obrázků
a uložíme je zvlášť. Barevné rozlišení rámečků nám pomůže karty třídit.
Pak můžeme čtení a psaní odstupňovat a zpestřit dalšími činnostmi. Nejprve tedy
„čteme“ obrázky
.
Poté přiřadí učitel na magnetické tabuli k obrázkům slova – a čteme zase „jen“ obrázky. Dále slova
a obrázky přiřazují děti. Pokud je rozložíme na velkém stole nebo na podlaze, můžeme
hrát pexeso
.
A pomocí dalších aktivit můžeme postupně přejít od čtení k psaní podobně, jak jsme uvedli výše.
S tím rozdílem, že posledním krokem bude
čtení a psaní bez obrázků
, to znamená skládání, čtení
a opisování slov a vět, což je vlastním cílem.
Karty můžeme spolehlivě používat nejen v ústním kurzu, ale i
v pokročilejším stádiu učení
. Velmi
oblíbená činnost je
skládání příběhů
. Učitel vybere skupinky obrázků a žáci vymýšlejí, píší a převy-
právějí jednoduché příběhy, ve kterých musí být využita slova z karet. Je to skvělá příležitost i pro
scénky
.
Každý učitel určitě najde během práce s kartami další zajímavé náměty ke zpestření svých hodin
cizího jazyka, neboť nejen DIDA karty, ale hlavně děti a studenti jsou nekonečnou studnicí inspirace.