6
®
kodil, Marmelade, Joghurt… apod.), pak se představujeme a učíme zdravit. Poté mohou přijít na řadu
témata jako rodina, jídlo, školní věci a hračky. Pořadí skupin slovní zásoby je na individuální potřebě dětí
a rozhodnutí učitele.
Náš metodický list si neklade za cíl odborně přednášet o výuce cizím jazykům. Jde spíše o postřehy
a dlouholeté zkušenosti, jak je vidí učitel praktik nejen ze svého pohledu, ale i očima žáků a studentů.
Řazení témat v metodickém listu není nijak pevné či vázané. Rozsah osvojené slovní zásoby samo-
zřejmě bude záviset především na zralosti dětí. V ústním kurzu se při výběru slov pro osvojení řídíme
i písničkami, říkankami a hrami.
NÁCVIK VÝSLOVNOSTI
Jakmile začneme pracovat s jazykem, využijeme každé příležitosti naučit a procvičit výslovnost.
U slov a výrazů uvádíme ty fonetické jevy, kterým je potřeba věnovat větší pozornost od začátku výuky.
Ve slovíčku v příručce je vyznačujeme tučně.
Důsledná výslovnost učitele vede žáky k jistotě a k vytvoření správných návyků.
K nacvičení správné výslovnosti jsou vhodná hravá cvičení, zacílená hlavně k naučení jevů odlišných od
češtiny (artikulace samohlásek, přízvuk, větná melodie apod.).
Zde jen několik návodů, jak hravou formou s dětmi procvičovat.
Samohlásky, dvojhlásky, přehlásky
– spojování slov do posloupností podle poslechu,
– poslechová cvičení, při kterých se žáci naučí rozlišovat krátké a dlouhé samohlásky,
– třídění slov do skupin podle přízvuku na první slabice,
– nacvičení dlouhého uzavřeného –e napodobenímmečení kůzlátka„meeeeeh…“,
– hry na výslovnost přehlásek, např. s pomocí hrací kostky, kdy lichá číslamohou znamenat výslovnost
bez přehlásky (Mutter), sudá čísla s přehláskou (Mütter),
– kreslicí diktát s jednotným a množným číslem,
– rýmy na dlouhé uzavřené -e i na jiné koncovky…
Rytmus
slov dobře upevníme formou říkadel a rytmických her. Je výhodné je doplnit pohybem.
Přídech
u zvučných souhlásek p, t, k, můžeme cvičit s listempapíru. Děti si ho dají před pusu a při správ-
né výslovnosti by měly cítit ráz vzduchu. Při cvičení můžeme přídech přehánět, vzdálenost papíru od
pusy postupně zvětšovat.