Background Image
Previous Page  6 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 36 Next Page
Page Background

6

®

kodil, Marmelade, Joghurt… apod.), pak se představujeme a učíme zdravit. Poté mohou přijít na řadu

témata jako rodina, jídlo, školní věci a hračky. Pořadí skupin slovní zásoby je na individuální potřebě dětí

a rozhodnutí učitele.

Náš metodický list si neklade za cíl odborně přednášet o výuce cizím jazykům. Jde spíše o postřehy

a dlouholeté zkušenosti, jak je vidí učitel praktik nejen ze svého pohledu, ale i očima žáků a studentů.

Řazení témat v metodickém listu není nijak pevné či vázané. Rozsah osvojené slovní zásoby samo-

zřejmě bude záviset především na zralosti dětí. V ústním kurzu se při výběru slov pro osvojení řídíme

i písničkami, říkankami a hrami.

NÁCVIK VÝSLOVNOSTI

Jakmile začneme pracovat s jazykem, využijeme každé příležitosti naučit a procvičit výslovnost.

U slov a výrazů uvádíme ty fonetické jevy, kterým je potřeba věnovat větší pozornost od začátku výuky.

Ve slovíčku v příručce je vyznačujeme tučně.

Důsledná výslovnost učitele vede žáky k jistotě a k vytvoření správných návyků.

K nacvičení správné výslovnosti jsou vhodná hravá cvičení, zacílená hlavně k naučení jevů odlišných od

češtiny (artikulace samohlásek, přízvuk, větná melodie apod.).

Zde jen několik návodů, jak hravou formou s dětmi procvičovat.

Samohlásky, dvojhlásky, přehlásky

– spojování slov do posloupností podle poslechu,

– poslechová cvičení, při kterých se žáci naučí rozlišovat krátké a dlouhé samohlásky,

– třídění slov do skupin podle přízvuku na první slabice,

– nacvičení dlouhého uzavřeného –e napodobenímmečení kůzlátka„meeeeeh…“,

– hry na výslovnost přehlásek, např. s pomocí hrací kostky, kdy lichá číslamohou znamenat výslovnost

bez přehlásky (Mutter), sudá čísla s přehláskou (Mütter),

– kreslicí diktát s jednotným a množným číslem,

– rýmy na dlouhé uzavřené -e i na jiné koncovky…

Rytmus

slov dobře upevníme formou říkadel a rytmických her. Je výhodné je doplnit pohybem.

Přídech

u zvučných souhlásek p, t, k, můžeme cvičit s listempapíru. Děti si ho dají před pusu a při správ-

né výslovnosti by měly cítit ráz vzduchu. Při cvičení můžeme přídech přehánět, vzdálenost papíru od

pusy postupně zvětšovat.