Background Image
Previous Page  7 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 36 Next Page
Page Background

7

®

S obrázkovými kartami se dá pracovat mnoha způsoby.

Na tomto místě uvádíme aktivity, které lze použít pro jakékoli téma. Další specifické aktivity uvádíme

u jednotlivých tematických okruhů. Uvedené hry a aktivity v raném věku dětí úspěšně doplní písničky

a říkanky.

Dnes je dostupná velká řada zdrojů, jak v tištěné, tak v elektronické podobě. Zde v příručce připome-

neme jen některé. Je dobré zařazovat jak písničky a říkanky, které děti již znají v české podobě, tak

i originální německé. Rozsah slovní zásoby u jednotlivých aktivit si učitel vždy upraví podle potřeb

a schopností žáků.

Praktický učitel má vždy po ruce spoustu věcí a materiálů, které mu usnadní práci a dětem zpestří

a usnadní výuku.

Jaké drobnosti a

pomůcky

se nám mohou hodit? Samozřejmě nějaký hadrový míček a různé krabice.

Někdo rád používá loutky nebo maňásky. Děti budou určitě potřebovat pastelky, zrcátko (např. pro

nácvik výslovnosti přídechu), později si některé pomůcky mohou vyrobit samy (např. vlastní kartičky se

slovy nebo obrázky).

Zásadní metodické postupy u každé nové hry tkví v důkladném vysvětlení a názorném předvedení

aktivit. Zpočátku hrajeme pomalu, aby se všichni dokázali zapojit.

U dětí, a nejen u nich, je úspěšnost předpokladem dalšího zájmu a pokroku.

Ve chvíli, kdy děti

aktivitu zvládnou, jim učitel může předat svou roli a práci pouze monitorovat. Měl by být ovšem stále

nablízku, aby v nesnázích pomohl a opravil chyby.

• Hra s míčem

– hadráček je velmi užitečná pomůcka pro hry v kruhu, při kterých si děti formou drilu

upevňují nové dovednosti. (Někdy je lépe míč koulet než házet, záleží na temperamentu žáků.)

• Bleskovka

– poté, co jsme s pomocí obrázkových karet nacvičili slova (výslovnost, věty), použijeme

tuto aktivitu k jejich procvičení. Ukážeme dětemobrázek, děti sborově řeknou slovo, větu či frázi (podle

potřeby si zadání dotvoříme). Ukazování karet postupně zrychlujeme. Před novým kolem karty promí-

cháme.

AKTIVITY

Ráz, rytmus, melodie

Tyto jazykové jevy jsou odlišné od českého jazyka. Je proto zapotřebí, aby jejich postupné osvojování

bylo od počátku součástí výuky (pasivně z jazykového projevu učitele a aktivně pomocí cvičení) a ne-

došlo tak ke splynutí výslovnosti s mateřským jazykem.

Aby si děti zůstaly vědomy správné výslovnosti i v reálných situacích, je praktické hraní scének v růz-

ných rolích s jednoduchými dialogy, a také hraní postav s různým emočním zabarvením.

Všechny fonetické jevy, ale i lexémy – slovní vazby – upevňujeme běhempočáteční výuky

formoudrilu

a hry

. K tomu je dobré obstarat si

zásobu říkanek, her a písniček

, v nichž se potřebné jevy vyskytují.

Vhodné zdroje najdeme na internetu i v učebnicích her (např. od nakladatelství Klett).