5
®
O POMŮCCE A VÝUCE
Vážené kolegyně a kolegové,
dostává se vám do rukou
obrázkové album určené k mnohostrannému využití pro výuku cizího
jazyka
v počátečních fázích. Pomůcka byla s úspěchem testována všemi věkovými skupinami.
Zásobník pevných laminovaných karet s obrázky a cizojazyčnými názvy rozdělený do témat obsahuje
základní slovní zásobu vhodnou pro elementární úroveň výuky. Nesmírnou výhodou těchto karet je
možnost odstřihnout slovo od obrázku a použít je zvlášť. Další variantu využití nám nabízí samolepicí
magnetický pásek, který připraví kartu k okamžité a snadné aplikaci na magnetickou tabuli. Přitom i na
tabuli zůstávají karty„pohyblivé“.
V době, kdy velkou část nových informací přijímáme u monitoru počítače nebo u tabule či interaktivní
tabule, považujeme takovou pomůcku za vynikající doplněk výukových postupů. Pomocí karet totiž
zapojujeme při prvotním seznamování se slovní zásobou složky lidského vnímání a paměti, které jsou
při pasivním učení omezeny nebo zcela vypnuty – především hmat a kinetickou paměť.
Startovnímu období výuky
většinou říkáme ústní kurz. Je na stylu učitele, zda ústní kurz povede dva
týdny nebo dva měsíce. Z dlouholeté praxe ale jasně vyplývá, že bez něj se dobrý start neobejde.
V každémpřípadě si učitel musí předemujasnit, jaké primární dovednosti a znalosti je nutno zvládnout,
a jakým způsobem toho chce docílit.
Většinou se s cizím jazykem začíná v dosti raném věku. Způsob, jakým se děti učí cizí jazyk, a tedy i způ-
sob, jak ho vyučovat, je přirozeně závislý na stupni vývoje dětí.
Za všeobecné pravidlo lze přijmout, že mladší žáci mají k učení holistický přístup, to znamená, že jazyk
přijímají jako celek, nikoliv jako abstraktní systém. Na jedné straně ho dokážou využívat bez zábran, na
straně druhé nedovedou ještě vytvářet analytická spojení. Z tohoto důvodu je třeba seznamovat začá-
tečníky s jazykem prostřednictvím lexémů – tedy slovních spojení. Tato metoda se setkává s úspěchem
a pozitivní odezvou i u středoškoláků a dospělých.
Při procesu výuky je nezbytné zapojit naplno paměť žáků a využít všechny schopnosti vnímání verbál-
ních i neverbálních spojů. Vaše nová pomůcka bude při těchto úkolech ideálním pomocníkem.
Spojení obrázku a zvukové podoby slova je prvním krokem při učení cizímu jazyku.
Řada učeb-
nic již disponuje obrovským množstvím obrázků, ale možnost pracovat s kartami – tedy přesouvat je,
seskupovat anebo vzít je fyzicky do ruky, přímo nenabízí. Tyto možnosti práce s obrázky podporují ki-
netickou a obrazovou paměť. Spojení obrázku s tištěnou podobou slova zase pomůže vytvořit význa-
movou vazbu. Opakované střídání různých druhů aktivit vede k vyšší pozornosti a vytvoření trvalejší
paměťové stopy.
Před zahájenímústního kurzu si promyslíme jeho program a délku. Některé učebnicemají tyto postupy
už připraveny. Je dobré držet se nějakého schématu a začít od toho, co je dětem nejbližší. Nejprve žáky
motivujeme, k čemuž lze využít i karty s jednoduchými, češtině podobnými slovy (Auto, Banane, Kro-