Background Image
Previous Page  5 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 36 Next Page
Page Background

5

®

O POMŮCCE A VÝUCE

Vážené kolegyně a kolegové,

dostává se vám do rukou

obrázkové album určené k mnohostrannému využití pro výuku cizího

jazyka

v počátečních fázích. Pomůcka byla s úspěchem testována všemi věkovými skupinami.

Zásobník pevných laminovaných karet s obrázky a cizojazyčnými názvy rozdělený do témat obsahuje

základní slovní zásobu vhodnou pro elementární úroveň výuky. Nesmírnou výhodou těchto karet je

možnost odstřihnout slovo od obrázku a použít je zvlášť. Další variantu využití nám nabízí samolepicí

magnetický pásek, který připraví kartu k okamžité a snadné aplikaci na magnetickou tabuli. Přitom i na

tabuli zůstávají karty„pohyblivé“.

V době, kdy velkou část nových informací přijímáme u monitoru počítače nebo u tabule či interaktivní

tabule, považujeme takovou pomůcku za vynikající doplněk výukových postupů. Pomocí karet totiž

zapojujeme při prvotním seznamování se slovní zásobou složky lidského vnímání a paměti, které jsou

při pasivním učení omezeny nebo zcela vypnuty – především hmat a kinetickou paměť.

Startovnímu období výuky

většinou říkáme ústní kurz. Je na stylu učitele, zda ústní kurz povede dva

týdny nebo dva měsíce. Z dlouholeté praxe ale jasně vyplývá, že bez něj se dobrý start neobejde.

V každémpřípadě si učitel musí předemujasnit, jaké primární dovednosti a znalosti je nutno zvládnout,

a jakým způsobem toho chce docílit.

Většinou se s cizím jazykem začíná v dosti raném věku. Způsob, jakým se děti učí cizí jazyk, a tedy i způ-

sob, jak ho vyučovat, je přirozeně závislý na stupni vývoje dětí.

Za všeobecné pravidlo lze přijmout, že mladší žáci mají k učení holistický přístup, to znamená, že jazyk

přijímají jako celek, nikoliv jako abstraktní systém. Na jedné straně ho dokážou využívat bez zábran, na

straně druhé nedovedou ještě vytvářet analytická spojení. Z tohoto důvodu je třeba seznamovat začá-

tečníky s jazykem prostřednictvím lexémů – tedy slovních spojení. Tato metoda se setkává s úspěchem

a pozitivní odezvou i u středoškoláků a dospělých.

Při procesu výuky je nezbytné zapojit naplno paměť žáků a využít všechny schopnosti vnímání verbál-

ních i neverbálních spojů. Vaše nová pomůcka bude při těchto úkolech ideálním pomocníkem.

Spojení obrázku a zvukové podoby slova je prvním krokem při učení cizímu jazyku.

Řada učeb-

nic již disponuje obrovským množstvím obrázků, ale možnost pracovat s kartami – tedy přesouvat je,

seskupovat anebo vzít je fyzicky do ruky, přímo nenabízí. Tyto možnosti práce s obrázky podporují ki-

netickou a obrazovou paměť. Spojení obrázku s tištěnou podobou slova zase pomůže vytvořit význa-

movou vazbu. Opakované střídání různých druhů aktivit vede k vyšší pozornosti a vytvoření trvalejší

paměťové stopy.

Před zahájenímústního kurzu si promyslíme jeho program a délku. Některé učebnicemají tyto postupy

už připraveny. Je dobré držet se nějakého schématu a začít od toho, co je dětem nejbližší. Nejprve žáky

motivujeme, k čemuž lze využít i karty s jednoduchými, češtině podobnými slovy (Auto, Banane, Kro-