Anglická DIDA - page 9

9
®
ČTENÍ A PSANÍ S KARTAMI
Sadu DIDA můžeme rovněž velmi
efektivně využít i pro nácvik čtení a psaní
v cizím jazyce. Už od
prvního kontaktu s kompletní kartou se do podvědomí ukládá psaná podoba slova ve spojení s jeho
podobou zvukovou a významem. Tento proces je užitečný pro učení ve kterémkoli věku a jeho říze-
ným využitím můžeme dosáhnout rychlejších a trvalejších výsledků.
Prvotní čtení
– jak jsme nazvali čtení obrázků, je metoda, kdy se podvědomě učíme číst i tištěnou po-
dobu slova zobrazeného na kartě.
Po nějaké době počátečního nácviku, můžeme přikročit k
přepisování
– kopírování slov podle karet.
Děti si mohou tvořit
tematický slovníček
s anglickými výrazy. Tím, že si je pak samy přeloží a napíší čes-
ky, vzniká další paměťový spoj. Tento postup je neméně efektivní
u starších a dospělých studentů
.
Čtecí skládanky
– cvičení s kartami, které rozvíjí a opakuje větnou tvorbu. Začneme je používat teh-
dy, až budeme mít naučeno dostatečné množství slov.
Na stole, podlaze nebo magnetické tabuli poskládáme karty, určíme větnou konstrukci a děti „čtou“.
Např. 3, hnědá, pes, 5, žlutá, kuře – zadáme konstrukci –
I have got…
Děti čtou –
I have got three brown
dogs and five yellow chicks.
Později můžeme takové věty i
psát
, když zadanou konstrukci předepíšeme na tabuli jako vzor a děti
podle sestavených karet vzor doplňují a píší. Mnohem zábavnější je tato práce, když si děti skládají
obrázky samy.
Odstřižená slova
– někteří učitelé dávají přednost začátkům bez tištěné podoby slova u obrázku.
I v takovém případě DIDA karty použijeme plnohodnotně. Jen si odstřihneme slova od obrázků
a uložíme zvlášť. Barevné rozlišení rámečků nám pomůže karty třídit.
Pak můžeme čtení a psaní odstupňovat a zpestřit dalšími činnostmi. Nejprve tedy
„čteme“ obrázky
.
Poté přiřadí učitel na magnetické tabuli k obrázkům slova – a čteme zase „jen“ obrázky. Dále slova
a obrázky přiřazují děti. Pokud si je rozložíme na velkém stole nebo na podlaze, můžeme
hrát Pexe-
so
. A samozřejmě další postupy pak vedou k psaní podobně, jak jsme uvedli výše. S tím rozdílem, že
poslední krok bude
čtení a psaní bez obrázků
, to znamená skládání, čtení a opisování slov a vět, což
je vlastním cílem.
Karty ovšem použijeme spolehlivě i v
pokročilejším stádiu učení
, nejen v ústním kurzu. Velmi oblí-
bená činnost je
skládání příběhů
. Učitel vybere skupinky obrázků a žáci vymýšlejí, píší a převyprávě-
jí jednoduché příběhy, ve kterých slova z karet musí být využita. Je to i skvělá příležitost pro
scénky
.
Každý učitel určitě najde i během práce s kartami další zajímavé náměty ke zpestření svých hodin
cizího jazyka, neboť DIDA karty ale hlavně děti i studenti jsou nekonečnou studnicí inspirace.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...28
Powered by FlippingBook