Anglická DIDA - page 7

7
®
S obrázkovými kartami se dá pracovat na desatero způsobů. Na tomto místě uvádíme několik aktivit,
které lze, obecně řečeno, použít pro jakékoli téma. Další specifické uvádíme u témat.
Hry a další aktivity v raném věku dětí úspěšně doplní písničky a říkanky. Je dostupná velká řada zdrojů
s takovým obsahem, takže v příručce jen občas některé připomeneme.
Jak aktivity, tak rozsah slovní zásoby si každý učitel upraví podle potřeb a schopností dětí či studentů.
Praktický učitel má po ruce vždy spoustu věcí a materiálů, které jemu usnadní a dětem zpestří práci.
Jaké drobnosti a
pomůcky
se nám mohou hodit? Samozřejmě nějaký hadrový míček, různé krabice.
Někdo rád používá loutky nebo maňásky. Děti budou určitě potřebovat pastelky, zrcátko (pro nácvik
výslovnosti) a později si některé pomůcky mohou vyrobit samy.
Zásadní metodické postupy u každé nové hry tkví v důkladném vysvětlení a názorném předvedení
aktivit. V počátku hrajeme pomalu, aby se všichni dokázali zapojit.
U dětí, a nejen u nich, je úspěš-
nost předpokladem dalšího zájmu a pokroku.
Ve chvíli, kdy děti aktivitu zvládnou, může učitel pře-
dat svoji roli jim a práci pouze monitorovat. Měl by být ovšem stále nablízku, aby v nesnázích pomohl
a opravil chyby.
• HRA SMÍČEM
– hadráček je velmi užitečná pomůcka pro hry v kruhu, při kterých si formou drilu děti
upevňují nové dovednosti. (Někdy je lépe míč koulet než házet. Záleží na temperamentu žáků.)
• BLESKOVKA
– poté, co jsme nacvičili s obrázky slova (výslovnost, věty), ukážeme dětem obrázek,
děti sborově řeknou slovo, větu, frázi (podle potřeby si zadání dotvoříme). Pomalu ale znatelně uka-
zování zrychlujeme. Před novým kolem karty promícháme.
• KOUZELNÁ KRABICE
– v ní máme uložený vybraný soubor obrázků. Děti musí vědět, které obrázky
jsme do krabice vložili – tedy vkládají je s námi. Pak hrajeme hry typu:
Co je to?
> ukážu kartu
Co je to?
> děti hádají pomocí otázky Is it a
?
V ruce držím obrázek, který začíná na
(
písmeno, foném
) > děti nevidí, co držím
Tahle věc je
(
nazvu vlastnost nebo použití věci
).
Při této hře dětem udělá radost, když jim uhodnutý obrázek dáme – mají bod.
Jakmile zvládnou systém hry – může nás u Kouzelné krabice vystřídat žák (třeba za odměnu).
AKTIVITY
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...28
Powered by FlippingBook