Anglická DIDA - page 5

5
®
O POMŮCCE A VÝUCE
Vážené kolegyně a kolegové,
dostává se vám do rukou
obrázkové album určené k mnohostrannému využití při výuce cizího
jazyka
v počátečních fázích. Pomůcka byla s úspěchem testována všemi věkovými skupinami.
Zásobník pevných laminovaných karet s obrázky a cizojazyčnými názvy rozdělený do témat obsahuje
základní slovní zásobu vhodnou pro elementární úroveň výuky. Nesmírnou výhodou těchto karet je
možnost odstřihnout slovo od obrázku a použít je zvlášť. Karty jsou pevně laminovány a další variantu
využití nám dává samolepicí magnetický pásek, který nepřekáží, ale připraví kartu k okamžité a snadné
aplikaci na magnetickou tabuli. Přitom i na tabuli zůstávají karty„pohyblivé“.
V době, kdy velká část přijímání nových informací probíhá u monitoru počítače nebo tabule a inter-
aktivní tabule, považujeme takovou pomůcku za vynikající doplněk výukových postupů. Při prvotním
seznamování se slovní zásobou totiž zapojujeme další složky lidského vnímání a paměti, které jsou při
pasivním učení omezeny nebo vypnuty zcela – zvláště hmat a paměť kinetickou.
Startovnímu období výuky
většinou říkáme Ústní kurz. Je na stylu učitele, zda ústní kurz povede dva
týdny nebo dva měsíce. Nicméně z dlouholeté praxe jasně vyplývá, že bez něj se dobrý start neobe-
jde.
V každémpřípadě si učitel musí ujasnit předem, jaké jsou primární dovednosti a znalosti, které je nutno
zvládnout, a jaký bude proces tohoto zvládání.
Většinou se s cizím jazykem začíná v dosti raném věku. Způsob, jakým se děti učí cizí jazyk, a tedy i způ-
sob, jak ho vyučovat, přirozeně závisí na stupni vývoje dětí.
Za všeobecné pravidlo lze přijmout, že mladší žáci mají k učení holistický přístup, to znamená, že jazyk
přijímají jako takový, nikoliv jako abstraktní systém. Na jedné straně jej dokáží využívat bez zábran, na
straně druhé nedovedou ještě vytvářet analytická spojení. (Ovšem i u středoškoláků a dospělých využi-
jeme podobné metody s úspěchem a pozitivní odezvou.)
Z tohoto důvodu je třeba seznamovat začátečníky s jazykem prostřednictvím lexémů – tedy slovních
spojení.
Při tom je nezbytné zapojit paměť naplno a dát prostor všem jejich schopnostem přijímat nové věci.
Vytváření verbálních i neverbálních spojů bude základním kamenem jejich vztahu k cizímu jazyku
i jejich dalších pokroků.
Vaše nová pomůcka bude ideálním pomocníkem v těchto nelehkých úkolech.
Spojení obrázku a zvukové podoby slova je prvnímkrokempři učení cizímu jazyku.
Řada učebnic
již disponuje obrovským množstvím obrázků, ale možnost pracovat s kartami – přesunovat je, sesku-
povat anebo jen vzít do ruky podporuje ještě více kinetickou a obrazovou paměť. Spojení obrázku s tiš-
těnou podobou slova zase pomůže vytvořit významovou vazbu, a navíc může sloužit pro kopírování
(opisování slov) – opět rozvoj kinetické paměti.
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...28
Powered by FlippingBook