Anglická DIDA - page 6

6
®
Před zahájením ústního kurzu si promyslíme jeho program a délku. Některé učebnice už tyto návrhy
mají připraveny. Je dobré držet se nějakého schématu a začít od toho, co je dětem bližší. Nejprve je
obvykle motivujeme a pak se představujeme a učíme zdravit. Poté mohou přijít na řadu školní věci
a hračky nebo naopak. Tohle je opravdu na individuální potřebě dětí a rozhodnutí učitele.
Náš metodický list si nedává za cíl přednášet odborně o výuce cizím jazykům. Jsou to postřehy a dlou-
holeté zkušenosti, jak je vidí učitel praktik a snaží se je vidět i očima dětí a studentů.
Řazení témat v metodickém listu není nijak pevné či vázané. Rozsah osvojené slovní zásoby samozřej-
mě bude záviset především na zralosti dětí. V ústním kurzu se při výběru slov k osvojení řídíme i písnič-
kami, říkankami a hrami.
NÁCVIK VÝSLOVNOSTI
Jakmile začneme pracovat s jazykem, využijeme každé příležitosti naučit a procvičit výslovnost.
U slov a výrazů uvádíme ty fonetické jevy, na které by se nemělo zapomínat. Ve slovíčku je v příručce
vyznačujeme tučně.
Zde je několik návodů, jak hravou formou s dětmi výslovnost nacvičovat.
[∂u]
– jako když zívám a vstávám z postele
[ŋ]
– podle českých slov HANGÁR, HANKA – zvuk držíme v nose a„startujeme motorku“
[w]
– jako když houká sova
[æ]
– jako když chceme kousnout do hodně velkého jablíčka a přitom říkáme„e”
[r]
– rolujeme jazyk k hornímu patru, komu se to nedaří, vloží si pod jazyk tužku
[pkt]
– přídech trénujeme na porovnání českých a anglických slov –„pkt”– foukáme do pírka, foukáme
do dlaně. Dej si dlaň před ústa a řekni si PETR – a teď do dlaně foukni a řekni PETER. TAM – TOM.
TADY – TEDDY. Musíš cítit ráz vzduchu v dlani. Pozor – tento fonetický jev děti velmi brzy opouš-
tějí – musíme jim ho připomínat.
[θ]
– „šlapeme si na jazyk“. Větičky jako – „Pejsek snědl kost.“ nebo „Sova spí v lese.“ vám pěkně roz-
veselí hodinu. A teď ještě budete potřebovat zrcátko nebo pro všechny velké zrcadlo, protože se
budete na sebe vyplazovat. (Angličtina je jediné místo ve, kde se děti mohou vyplazovat i na paní
učitelku. :) Jazyk mezi zuby a řekni„T“ a foukni do toho. Thanks, Thank you, Thin
POZOR na„Thanks a fanks“„ Thin a fin“ apod. Je dobré tyhle rozdíly podchytit od samého počátku
a stále mít na paměti.
Všechny fonetické jevy ale i lexémy – slovní vazby upevňujeme během počáteční výuky
formou
drilu a hry
. K tomu je dobré obstarat si
zásobu říkanek, her a písniček
, v nichž se potřebné jevy
vyskytují. Existuje nepřeberné množství zdrojů – Internet, literatura, hudební nosiče plné tako-
vých pomůcek.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...28
Powered by FlippingBook