Ze světa didaktických pomůcek

Kdy a jak začít učit děti anglicky

Angličtina hýbe dnešním světem a všichni rodiče chtějí, aby se ji jejich děti naučily co nejdříve a samozřejmě i nejlépe. Někteří volí cizojazyčné školky, platí rodilé mluvčí, jiní spoléhají na školu a případné domácí procvičování. Kdy a jak je nejlepší s výukou začít? Podle názoru mnoha odborníků je pro děti, u nichž není angličtina rodným jazykem  jednoho z rodičů, nejlepší začít s výukou...

Didaktické pomůcky, jak pomohou v početných třídách

Nejzapamatovatelnějším dnem pro každého školáka je jistě nástup do první třídy. Školy stále častěji pořádají pro nově nastupující děti „adaptační týden“, kde se děti seznámí s učiteli a po prázdninách se nenásilnou formou vrhnou do výuky. Velmi důležité je, aby se v nastoleném duchu nesla nejlépe i pozdější celá výuka. Pokud je třída početnější, a to v dnešní době dětí „Husákových dětí“ často nastává,...

Slovní zásoba dětí – Pohádky od maminky

Slovní zásoba dětí Ačkoli se často říká, že dnešní mladá generace má problémy se slovní zásobou a moderní doba techniky a zkratek ke zlepšení situace skutečně moc nepřispívá, pravdou je, že učení se nových slov bylo pracnou a dlouhodobou záležitostí i v minulosti. Jak tedy dětem co nejefektivněji a nejsnadněji rozšířit slovní zásobu? Bohatá čeština Čeština má okolo jednoho milionu...

Papír versus technologie – spolu, nebo kdo s koho?

Technologie jde neustále kupředu, tok technologických novinek nezastavíme. Do výuky pronikají a budou pronikat stále více. Základním prostředím pro výuku, učebnice a procvičování, zejména v nižších ročnících, ale zůstává stále papír. A to z dobrých důvodů.  Technologické vybavení škol je v současnosti jedním z měřítek jejich úrovně. Školy se snaží využívat interaktivní tabule, tablety, modernizují počítačové učebny. A to je potřeba, bez naprosto samozřejmé znalosti...

My bychom to chtěli jinak

Dvacet let tvořím didaktické pomůcky, doba se neustále mění a požadavky škol také. Na tyto změny reagujeme a pomůcky přizpůsobujeme momentálním potřebám. V 90. letech minulého století nahradila ruštinu angličtina.  Vytvořili jsme tehdy didaktickou pomůcku, která obsahovala obrazovou část ručně kreslených ilustrací a textovou část samostatných textových karet. (Jmenovala se DIDA II.) Část učitelů upřednostňovala raději fotografie než...

Učíme se očima

Učíme se očima Napadlo vás někdy, že mozek pracuje jinak, pokud musí vnímat úkoly pouze na základě slovního zadání, a pokud je dostane vizuálně zpracované? A že ten rozdíl je vskutku výrazný?  Podívejte se na tento obrázek (zdroj: eamos.pfu.jcu.cz) a budete velmi překvapeni, jaký je rozdíl v tom, kolik kapacity mozku zabírá zpracování nevizualizovaných úloh, a pak je velmi omezena...

Jak se tvoří didaktické pomůcky NOVADIDA

Jak se tvoří didaktické pomůcky NOVADIDA Viděli jste někdy film o nějakém slavném spisovateli nebo malíři? Každý z nich mluvil o múze. Múza je něco nehmotného (ale zdrojem múzy mohl být i skutečný člověk a u slavných umělců to byly ženy…), je to myšlenka v umělcově hlavě, inspirace, nápad. Takové to lusknutí – jo, to je ono. Didaktické pomůcky vznikají podobně. Najednou vám v hlavě...

Děti a technika

V dnešní době se nepodaří děti před vlivem techniky a jejím užíváním ochránit. Je to součást každodenního života a dříve nebo později se s ní děti seznámit musí. Jde jen o to, regulovat dětem míru a způsob užívání technických „hraček“, především tak, aby na jejich úkor nedošlo k zanedbávání jiných složek rozvoje, zejména komunikačních, pohybových či manuálních. „Pokud dítě využívá technické hračky...

Němčina

Der, die, das? Ano, ale jinak a lépe! Výuka němčiny zažila v Česku trochu úpadek. Po boomu zkraje devadesátých let minulého století v oblibě i četnosti výuky přeskočily němčinu angličtina, ale také třeba francouzština. Přitom Němci jsou naši sousedé, kdysi tvořili velmi významnou menšinu, která v Česku žila, poznamenali naši kulturu, tradice a výkony současné české ekonomiky jsou na německé dost závislé. Znalost...

Jak má jít dítě připravené do první třídy

Máte doma předškoláka? Chcete se s ním letos připravovat tak, aby zápis, ale především nástup do základní školy zvládl co nejlépe? Co všechno by vlastně děti měly umět, než jdou do školy? Devětatřicetiletá Lenka Navrátilová je matkou dvou dětí, dvanáctileté Denisy a osmiletého Ondřeje. Oba už chodí do školy, u každého ale Lenka uplatňovala jiný přístup. „U Denisy jsem chtěla, aby šla do školy...