8
o souvislostech
www.madambusiness.czUž učitel národů Komenský chtěl mít
„školu hrou“. Vy jste si dali do svého
motta Tvoříme pro radost z učení, což mi
přijde velmi podobné. Co vás přivedlo ja-
ko pedagoga k zamyšlení, že výuku a vý-
chovu těch nejmenších je třeba zlepšit?
Podívejte se na malé děti, jak šťastně výskají,
tleskají ručkama, když mají z něčeho radost.
Postaví pár kostek na sebe, namalují obrá-
zek, najdou dvě stejné kartičky v pexesu.
A to nadšení při hře, taková spontánnost!
A co to udělá s dospělými, když jsou při hře
a radosti svých dětí přítomni? Naprosto ne-
vědomě se začnou usmívat, rozzáří se jim
oči a jsou šťastní, protože jejich děti jsou
šťastné. To je obrovský rozdíl proti tomu,
když dítěti dáte do ruky tablet a pošlete si ho
vedle do místnosti hrát. Ano, ono si hraje
a je potichu, ale vy s ním neprožijete tu sdí-
lenou radost. Dítě je samo a vy jste taky sa-
mi. Proto zůstáváme navzdory trendům
u pomůcek, u kterých musíte zapojit nejen
zrak a sluch, ale i hmat. Hlavně však spolu-
účast a komunikaci.
Nápad vytvořit didaktickou pomůcku pro
školy přišel spontánně v roce 1996. Tehdy si
moje kamarádka, učitelka v první třídě, po-
stěžovala, že nemá pro výuku s dětmi žádné
obrázky a všechno si musí kreslit sama na
koleně. Ani jednu z nás tehdy nenapadlo, že
za pár měsíců bude na světě naše první
autorská didaktická pomůcka pro školy
a školky. Jmenovala se DIDA I. Pro mě byla
pomůcka pro výuku prvouky trochu parado-
xem, jsem totiž vystudovaná učitelka mate-
matiky a fyziky.
Jak tedy pomáhají vaše didaktické po-
můcky?
Jeden obraz vydá za tisíce slov. Kdyby to tak
nefungovalo, neměla by úspěch obrazová
média. Didaktické pomůcky jsou důležité ze-
jména kvůli názornosti při výuce. Poprvé
jsem si to ještě jako učitelka matematiky na
své první praxi ve škole vyzkoušela při vý-
kladu funkce s absolutní hodnotou. To je pro
děti trochu náročné. Vyrobila jsem si názor-
nou pomůcku doma z papíru z průhledné
fólie a sama jsem byla překvapená, jak to na-
jednou žákům bylo jasné. Cokoli názorně
ukážete a srozumitelně vysvětlíte, ještě třeba
se zajímavým příběhem, zůstane ukotveno
hluboko v paměti. Myslím si, že všichni do-
spělí mají na některé učitele vzpomínky, pro-
tože jednoduše výborně učili, a já bych si
Didaktické pomůcky
pro radost z učení
Říká se učení – mučení. Škola však může být místem, kam
děti chodí rády. Záleží na okolnostech, na kantorech, jejich
přístupu k žákům a výuce, a také na vhodných pomůckách.
O tom všem jsem hovořil s Mgr. Janou Žouželkovou,
majitelkou společnosti NovaDida, s.r.o.
Mgr. Jana Žouželková