Na samotném počátku vzniku didaktické pomůcky Lidské vlastnosti
proběhla anketa mezi žáky ve věku 15–19 let, která měla za úkol zjistit
odpovědi na následující otázky:
Které kladné vlastnosti člověka řadíš mezi deset nejdůležitějších?
Které záporné vlastnosti považuješ za ty, jež ti nejvíce na člověku vadí?
Anketa proběhla mezi cca 60 respondenty a vyhodnocení minidotazníku
vedlo k vytvoření pomyslného žebříčku nejčastěji se objevujících kladných
a záporných lidských vlastností v odpovědích účastníků. Výsledek sčítání pak
posloužil jako základ pro náš výběr. Než však vznikla pomůcka o vlastnostech
lidí, řešili jsme i jiná úskalí.
V dalším kroku byla důležitá volba jmen. Nakonec jsme dospěli k závěru, že
pozitivní vlastnosti ponesou hrdinové příběhů s běžnými, v českém prostředí
často volenými křestními jmény. Naopak, problém se vyskytl u hlavních
postav, které nesly záporné vlastnosti. Museli jsme citlivě jména vybrat, aby
ve třídách nevznikla situace, kdy by dítě mohlo být ztotožňováno s negativní
vlastností postavy, která má stejné jméno jako ono. Klíč k řešení se našel.
Nakonec byla použita databáze o četnosti jmen
www.nasejmena.cza tam
byla vyhledána podle informací jména, která se vyskytují řídce,
a tudíž v generaci současných žáků je pravděpodobnost výskytu takového
jména opravdu minimální… Šlo o to, abychom opravdu zabránili spojování
konkrétních osob se zápornými vlastnostmi. Konkrétní příklady:
Dardan – jméno mají v celé ČR podle statistiky 2 lidé, věkový průměr 19 let
Donald
– 6 lidí, věkový průměr 37 let (poslední 26 let)
Majdalena – 4 lidé, věkový průměr 50 let
Krasimíra – 2 lidé, věkový průměr 52 let
Ludoslava – 17 lidí, věkový průměr 77 let (poslední narozena v roce 1956)
Velena
– 7 lidí, věkový průměr 56 let
Takto bylo vybráno celkem 10 mužských a 10 ženských jmen pro 10 kladných
a 10 záporných vlastností, které jsme pak dále otextovali příběhem a vybavili
obrázkem dolaďujícím atmosféru vypravování.
Příběhy, se kterými se setkáte, jsou voleny tak, aby vypodobnily povahové
vlastností lidí, mají vést žáky k zamyšlení, k dalšímu rozboru, motivovat
v hodinách jazyka českého. Vlastnosti jsou doplněny odpovídajícími
ÚVOD
WWW.NOVADIDA.CZ5