Background Image
Previous Page  5 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 20 Next Page
Page Background

Na samotném počátku vzniku didaktické pomůcky Lidské vlastnosti

proběhla anketa mezi žáky ve věku 15–19 let, která měla za úkol zjistit

odpovědi na následující otázky:

Které kladné vlastnosti člověka řadíš mezi deset nejdůležitějších?

Které záporné vlastnosti považuješ za ty, jež ti nejvíce na člověku vadí?

Anketa proběhla mezi cca 60 respondenty a vyhodnocení minidotazníku

vedlo k vytvoření pomyslného žebříčku nejčastěji se objevujících kladných

a záporných lidských vlastností v odpovědích účastníků. Výsledek sčítání pak

posloužil jako základ pro náš výběr. Než však vznikla pomůcka o vlastnostech

lidí, řešili jsme i jiná úskalí.

V dalším kroku byla důležitá volba jmen. Nakonec jsme dospěli k závěru, že

pozitivní vlastnosti ponesou hrdinové příběhů s běžnými, v českém prostředí

často volenými křestními jmény. Naopak, problém se vyskytl u hlavních

postav, které nesly záporné vlastnosti. Museli jsme citlivě jména vybrat, aby

ve třídách nevznikla situace, kdy by dítě mohlo být ztotožňováno s negativní

vlastností postavy, která má stejné jméno jako ono. Klíč k řešení se našel.

Nakonec byla použita databáze o četnosti jmen

www.nasejmena.cz

a tam

byla vyhledána podle informací jména, která se vyskytují řídce,

a tudíž v generaci současných žáků je pravděpodobnost výskytu takového

jména opravdu minimální… Šlo o to, abychom opravdu zabránili spojování

konkrétních osob se zápornými vlastnostmi. Konkrétní příklady:

Dardan – jméno mají v celé ČR podle statistiky 2 lidé, věkový průměr 19 let

Donald

– 6 lidí, věkový průměr 37 let (poslední 26 let)

Majdalena – 4 lidé, věkový průměr 50 let

Krasimíra – 2 lidé, věkový průměr 52 let

Ludoslava – 17 lidí, věkový průměr 77 let (poslední narozena v roce 1956)

Velena

– 7 lidí, věkový průměr 56 let

Takto bylo vybráno celkem 10 mužských a 10 ženských jmen pro 10 kladných

a 10 záporných vlastností, které jsme pak dále otextovali příběhem a vybavili

obrázkem dolaďujícím atmosféru vypravování.

Příběhy, se kterými se setkáte, jsou voleny tak, aby vypodobnily povahové

vlastností lidí, mají vést žáky k zamyšlení, k dalšímu rozboru, motivovat

v hodinách jazyka českého. Vlastnosti jsou doplněny odpovídajícími

ÚVOD

WWW.NOVADIDA.CZ

5