Poprvé za katedrou

Poprvé za katedrou

Vstoupila jsem do místnosti. Rozhlédla se kolem sebe a znejistěla. Já, 156 cm vysoká, vážící 45 kilo, blondýnka s dlouhými vlasy až po pás. Vypadala jsem jako žákyně osmé třídy.

Stála jsem tam a dívala se na třídu plnou 16letých puberťáků, sportovců s výškou kolem dvou metrů. Druhý ročník na sportovním gymnáziu. Bylo jasné, že právě teď nastal rozhodující okamžik. Buď se mi budou smát, nebo respektovat.

Mrkla jsem na ně směrem nahoru a klidně řekla: „Bude lepší, když si sednete. Aspoň se pak budeme vzájemně dívat přímo do očí.“

Chvíli strnuli, oči jim zatěkaly a rozesmáli se. Já s nimi.

Měla jsem vyhráno.

Tak začala moje krátká éra učitelky fyziky a matematiky. Nejobávanější předměty na základce i na střední škole. Nikdy jsem s dětmi neměla problém. Dokázala jsem udržet jejich pozornost a tím pádem i kázeň. Učit mě nesmírně bavilo. Vzpomínám si na zážitek se speciální výběrovou třídou s rozšířenou výukou matematiky. 6. třída základní školy. Dokazovala jsem experimentálně existenci atmosférického tlaku. Stačí k tomu sklenice, voda a obyčejný papír. Otočila jsem sklenicí vzhůru nohama a uslyšela to vydechnutí ááách. To nadšení. Voda nevytekla. Všichni čekali, že vyteče a ona nevytekla.

Pro mě je učení jedno velké divadlo. Naprosté propojení učitele a žáků, výuka musí mít dynamiku, atmosféru. Dobrodružství při hledání nového a poznávání neznámého. Učení a schopnost vzdělávat se je naprosto přirozená lidská vlastnost. Je to jako se čtením pohádek. Budete-li číst monotónně a bez zaujetí, děti to bavit nebude a raději chytnou po tabletu. Ale pokud do svého projevu vložíte trochu teatrálnosti jako na divadle, budou vás s napětím poslouchat. Bude je to bavit a zajímat. A začnou také samy číst.Navíc si vytvoříte úžasný vztah. Kolik z vás s láskou vzpomíná na své učitele? Na které? A proč zrovna ně?

Nikdy nedám na matematiku a fyziku dopustit. Matematika není těžká. Je logická. Je to naprostý základ. Mrzí mě, jak se za poslední roky z matematiky udělalo něco nepřekonatelného. Obrovský problém. Zrušila se povinná maturita z matematiky. Proč?

Matematika a její aplikace v praxi jsou jediné, které v běžném životě potřebujeme každý den, a to bez ohledu na naše dosažené vzdělání, na naši profesi a na míře našeho osobního příjmu.

Každý den počítáme.

Každý den nakupujeme.

Každý den otevíráme peněženku.

Každý den plánujeme finance ať už krátkodobě či dlouhodobě.

 

Žijeme v době obrovského tlaku reklamy. Všechno chceme mít. A na všechno si můžeme půjčit peníze. Jednoduše. Přes telefon. Za pár minut. Jde to velmi rychle.

A také se velmi rychle můžete dostat do dluhové pasti, která vám zničí život. Proč? Protože neumíme počítat. Stačil by zdravý selský rozum. Základní znalosti, rovnice, trojčlenka, procenta… Stačí si umět spočítat, kolik peněz představuje daný úrok. Kolik peněz to je za dané časové období.

Matematika je nejdůležitější předmět, protože nám umožní v praxi dobře zacházet zejména s financemi a to je téma, které budou po škole potřebovat úplně všichni.